Świt (neo)Augustiańskiego świata

Wydarzenia na Ukrainie, walki uliczne pomiędzy siłami rządowymi a rozproszonym, niespójnym ruchem protestujących („multitude„), są zbyt świeże, by stawiać diagnozy. Czas na taką analizę jest przed nami, tym bardziej, że teoretyzowanie, gdy giną ludzie jest czynnością podejrzaną moralnie. Pozwolę sobie jednak na małą, ryzykowną hipotezę – Ukraina może być traktowana jako przebłysk tego, co nadchodzi, sugestia jednej z możliwych wizji przyszłości. Kilkanaście lat temu Wallerstein w  swojej apokaliptycznej diagnozie stwierdził:

Much as I think that the next 25-50 years will be terrible ones in terms of human social relations the period of disintegration of our existing historical social system and of transition towards an uncertain alternative I also think that the next 25-50 years will be exceptionally exciting ones in the world of knowledge. The systemic crisis will force social reflection. I see the possibility of definitively ending the divorce between science and philosophy, and as I have told you I see social science as the inevitable ground of a reunited world of knowledge. We cannot know what that will produce. But I can only think, as did Wordsworth about the French Revolution in The Preludes: „Bliss was it in that dawn to be alive. But to be young was very Heaven!”

Kiedy spojrzymy bliżej na to, co dzieje się  na (Euro)Majdanie w Kijowie, możemy zaryzykować tezę,  że w owym przebłysku przyszłości widać nadchodzący, apokaliptyczny świat  (neo)Augustiański. Przyszłość, która nadejdzie to będą oblężone miasta, otoczone niebezpiecznymi pustkowiami. To będzie czas powrotu neo-feudalizmu i średniowiecznego imaginarium. Mam nadzieję, że Ukraina nie wejdzie na drogę, która  zakończy się Syrią. Choć jestem dość pesymistyczny.

We are at the dawn of a new epoch that may well be as chaotic as that one and that may come upon us more quickly because of the way the electronic and communications revolutions, combined with a population boom, have compressed history.

Wróćmy jednak na Ukrainę. Jestem latourystą-empirystą, gdy coś mówię lubię pokazać dowody, choćby niedoskonałe i anegdotyczne. Zabawmy się w metafizykę empiryczną, pozwólmy aktorom mówić za siebie.

44363bfc6318d003490f6a7067008faf

 

I na koniec komentarz obrazkowy, który wahałem się zamieścić. Uprzedzam, że nie jest mi po drodze z prostym prześmiewczym odczytaniem wydarzeń na Ukrainie, które może on sugerować.

rpg ukraine

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s