Sentymentalnie i smutnawo

Wpis na blogu MRW o coverze utworu „Batumi” nastroił mnie sentymentalnie. Niestety nie podzielam zachwytów wersją utworu w wykonaniu Natalii L, nudzi mnie oklepany „anglosasko” popkulturowy charakter tej piosenki. Świat spłaszczył się niezmiernie i nuda oraz niesamodzielność stylistyczna wersji Natalii L. jest dobrym tego przykładem.

 Sięgnięcie do oryginału odsłania cały  kontekst kulturowy, który miało śpiewanie o „herbacianych polach Batumi”. Kontekst, który dziś jest całkowicie  egzotyczny i nieczytelny. Co więcej po wysłuchaniu tego utworu widać swoisty głos „odrębny”, posiadanie własnej, pewnie przyciasnej popkultury. Popkultury, która wpisana była w szerszy pomysł, projekt, drogę.

Słuchanie tej piosenki przypomniało  mi świat, którego marzenia dobrze oddają tak dziwne pomysły jak dziecięce kolejki (pamiętam takie z Ukrainy)

Brakuje mi tej utraconej niewinności i nadziei. To nie tylko utrata pewnej wersji nowoczesności. To także utrata marzeń o samodzielności, wyrwaniu się z peryferyjnej w stosunku do Zachodu pozycji. Gdzieś zniknęła ta  osobność, która symbolizowało pojęcie „drugiego świata” (jego zniknięcie jest wciąż zbyt mało naukowo opracowane oraz artystycznie skomentowane).

Brakuje mi  tej drobnej, może nieraz wymuszonej solidarności regionalnej, która w Bułgarii i Gruzji  szukała egzotycznych wakacji.  Dziś nasza geografia odzwierciedla jedynie postkolonialną mimikrę, którą fundują sobie w każde wakacje kolejni klienci bankrutujących biur podróży. Piramidy finansowe jakimi są biura podróży na chwilę pozwalają mieszkańcom półperyferyjnego kraju poudawać, że przynależymy do krajów kapitalistycznego centrum. Oczywiście pamiętniki z wakacji pokazują okrutnie jak ta fikcja jest krucha. Teledysk Natalii L. to pewnie bardziej subtelna i odbierana przez inne rejestry klasowe produkcja niż „mięsny jeż”, ale nie mniej smutna w swojej zależności od narracji z „centrum”.

Czy kiedyś stać nas będzie na odrębność choćby i na festiwalu w Sopocie?

p.s. na blogu MRW pod wspomnianą notką Karakachanow zostawił link do zdjęć ze współczesnego Batumi – pośpiesznie i zależnościowo  „podpinającego” się do kapitalistycznego centrum .

.

Reklamy

6 Comments Add yours

    1. fronesis pisze:

      Dzięki zapomniałem o tej książce, wrzuciłem na czytnik będzie do pociągu.

  1. czescjacek pisze:

    Bardzo polecam Wytwórnię Wypraw, która właśnie robi wycieczki na wschód i południowy wschód.
    http://www.wytworniawypraw.pl/

    A co do noteczki, to hm nie wiem, Morze Śródziemne jest jednak dużo lepsze (cieplejsze, czystsze) do wakacjowania nad niż Czarne, a jak się jedzie na wakacje w zamkniętym kompleksie egipskim, to też spokojnie może być tańsze.

    1. fronesis pisze:

      Ależ oczywiście, że Morze Śródziemne dziś będzie tańsze i chyba morze będzie czystsze. Tyle tylko, że przecież tu idzie nie tylko o samą cenę ale całą obudowę kulturową.

  2. Krzysztof pisze:

    Bardzo ciekawa jest też różnica semiotyczna między oboma filmikami/teledyskami. Filmik Filipinek wyraźnie opiera się na ich obecności, a tęsknota z piosenki przekłada się wizualnie na odległe światła, które sugerują, że tam gdzieś właśnie jest to Batumi. Teledysk Lesz z kolei jest mieszanką estetyki a la reklama banku (napoju chłodzącego, biura podróży itp.) i postmodernistycznej nostalgii (ta stara kamera na początku, postarzony obraz, mikrofon w stylu amerykańskiego rock ‚n rolla). Dominującym przekazem jest tu nie tyle wyśpiewana tęsknota za Batumi ile obietnica singlowo kosmopolitycznych przyjemności w „egzotycznym” otoczeniu. Racja, że niby jedna piosenka, a dwie zupełnie odmienne „obudowy kulturowe”.

    1. fronesis pisze:

      @Krzysztof
      Dzięki, bardzo zgrabnie to ująłeś. Ta różnica miedzy tęsknotą a nadmiarem pseudo obecności jest tu chyba kluczowa.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s