Dwa cytaty

Na dziś mam dla Was dwa cytaty, pokazujące pięknie banalność zła. Posłużenie się odwołaniem do Arendt nieprzypadkowe.

Pierwszy cytat, oczywisty:

„Z zabijaniem Żydów nie miałem nic wspólnego. Nigdy nie zabiłem
żadnego Żyda ani nie-Żyda: nigdy nie zabiłem żadnego człowieka.

Nigdy nie wydałem  rozkazu zabicia Żyda lub nie-Żyda, ja po prostu tego nie zrobiłem.”

Cytat klasyczny, to Eichmann, cytowany w książce „Eichmann w Jerozolimie” Hanny Arendt.

Przed drugim cytatem, muszę dać zastrzeżenie, wiem, że to absolutnie nie ta sama skala zjawisk. Nie chce być zrozumiany jako ktoś kto łatwo rzuca Godwinem

Oto ten cytat:

 

 „Jeśli w Kiejkutach doszło do haniebnych tortur, to winni temu są torturujący, a nie Miller i Siemiątkowski. Oni, współpracując z administracją USA, kierowali się polską racją stanu. Nie należy robić z nich kozłów ofiarnych.”

 

 

Tak to Adam Michnik, dziś na stronie wyborcza.pl (nie wiem czy poszło na papierze). Ciekawe kiedy Adam Michnik, postawi granice, kiedy uzna, że dalsze legitymizowanie zbrodniczych postępków władzy nie jest możliwe do tolerowania? Ciekawe czy jest zdolny taką granicę postawić w ogóle kiedy władza jest „nasza” a zbrodnie przez nią popełniane dotyczą „Innych”.

 

 

W razie nadmiaru gotówki, wejdźcie na stronę  Andy’ego Worthingtona, kupcie jego książki i filmy. Może gdy Adam Michnik przeczyta biografię każdego więźnia w Guantanamo, zadziała coś, na co miał nadzieję Levinas gdy pisał, że:

 

„Epifania twarzy jako twarzy otwiera na człowieczeństwo”

/ E. Lévinas, Całość i Nieskończoność, tł. M. Kowalska, Warszawa 1998, s. 252./

p.s. gdyby ktoś miał jednak problem z prawem Godwina,  może usprawiedliwi mnie choć trochę fakt, że autor drugiego cytatu nie zawahał się łatwej reductio ad Hitlerium et Stalinum:

„Nie powinno się mówić źle o zmarłych, ale o tych zmarłych – jak Hitler, Mussolini, Ceauescu i ben Laden – należy mówić źle i dużo.”

 

One Comment Add yours

Skomentuj

