Tańczący z marsjanami

Z powodu nawału pracy tylko krótka, chaotyczna notka.

Dzięki świetnemu blogowi „Sociological Images” trafiłem na bardzo dobry filmik, ukazujący w pigułce (post)kolonialne tropy we współczesnej popkulturze.

 

Przy okazji chcę  zareklamować nowy – postkolonialny numer „Nowej Krytyki”.

(Dostępny w empikach).

Numer ten częściowo  związany jest z losami projektu „Minaret”, który mimo, iż ostatecznie nie przybrał formy stałej interwencji w tkankę miasta zaowocował „efektem Minaretu”.

 „Efekt Minaretu” to szereg dyskusji, tekstów, inicjatyw, które narosły wokół tej absurdalnej zdawałoby się idei jaką jest przerobienie starego komina.

Minaret w Poznaniu wydaje się obcy, ale tak jest tylko pozornie.

Sama idea powstała początkowo w celu wskazania, że  sprawa Palestyny jest naszym konfliktem, naszym problemem. Później projekt się zuniwersalizował i zaczął być probierzem, testem naszego stosunku do krajów „Wschodu”, jak stwierdza sama autorka projektu.

Stosunek do Palestyny jak pokazuje Ewa Jasiewcz w książce „Podpalić Gazę”, określa nasz stosunek do kolonializmu i jego dziedzictwa.

Dziedzictwo to dużo bliższe niż się nam.

Dobrze widać to we  to wstrząsający opisie sytuacji w strefie Gazy. Dziś dodatkowo aktualny w kontekście kolejnej „Flotylii Wolności”.  Ewa Jasiewicz nie tylko  opisała Palestynę podczas izraelskiego ataku ale także bardzo przekonująco  ukazała jak bardzo sprawa Palestyny jest naszą, polską sprawą:

 Co ironicznie w kontekście pierwszego filmu z notki skomentować można tylko w jeden sposób:

 Warto uzupełnić to rozliczenie z Europą przez kontakt z  fascynującą książką Enzo Traverso „Europejskie korzenie przemocy nazistowskiej”

Traverso przekonująco dowodzi, że nazistowskie obozy zagłady należy rozumieć jako ostateczny punkt rozwoju tendencji wpisanych w samo serce europejskiej nowoczesności. Kreśląc genealogię ludobójczej polityki pierwszej połowy XX w. przywołuje jej wcześniejsze zapowiedzi: od ekspansji kolonialnej z jej rasistowską, a zarazem liberalną ideologią i systematycznym ludobójstwem, po dehumanizację i uprzemysłowione zabijanie na polach I wojny światowej, od koncepcji społecznego darwinizmu po eugeniczne pomysły biologicznego wyczyszczenia ludzkości. Idee i praktyki, które znalazły swój najpełniejszy historyczny wyraz w Auschwitz stanowiły nieodłączny element ekspansji porządku kapitalistycznego.

 Podsumowaniem tej europejskiej przeszłości, która została wyparta, może być z kolei  książka „Wytępić całe to bydło” Svena Lindqvista:

„Europa” wywodzi się z semickiego słowa oznaczającego mrok. Litery płonące na ekranie układają się w prawdziwie europejskie zdanie. To pogląd istniejący na długo zanim na przełomie lat 1898 i 1899 sformułował go polski pisarz, który często myślał po francusku, ale pisał po angielsku: Joseph Conrad.
Kurtz, główny bohater Jądra ciemności, kończy swój raport o niesieniu cywilizacji wśród dzikich w Afryce odręcznym postscriptum. Wydobywa ono z górnolotnej retoryki dzieła jego prawdziwą treść.
I to zdanie teraz świeci z ekranu:
„Exterminate all the brutes”. 

 

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s